Stel je het te koop zetten van je vakantiehuis uit, omdat je aanhikt tegen het opstellen van een advertentie? Niet meer nodig. Met deze tips onderscheid je jouw vakantiewoning van de rest.
Als jij een advertentie op deze website zet dan wil je natuurlijk dat je vakantiehuis snel verkocht wordt. Hiervoor is het nodig dat zoveel mogelijk mensen je advertentie bekijken, want hoe meer kijkers, hoe meer kans dat iemand jouw vakantiehuis gaat kopen. De bezoekers van deze website zijn voor het overgrote deel mensen die een vakantiehuis willen kopen of mensen die een vakantiehuis willen verkopen. Gefeliciteerd! Je zit alvast bij de juiste doelgroep.
Inleven in de lezer
Een eenvoudige manier om een goede advertentie op te stellen is om je te verplaatsen in de kijker van de advertentie, de potentiële koper dus.
Stel jij bent op deze website beland en hebt interesse om een vakantiehuis te kopen. Je scrolt door de advertenties. Op basis waarvan besluit jij een advertentie wel of niet aan te klikken? Prijs zal een factor zijn. Maar wat nog meer? Wanneer klik je een advertentie aan en wat doet je besluiten dat een vakantiehuis niet interessant voor je is? Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de titel en de eerste foto.
Titel advertentie
Zorg ervoor dat de titel echt een aansprekende titel is. Heeft jouw vakantiehuis kenmerken wat het onderscheid van andere vakantiewoningen? Benoem dat dan. Niet alle kenmerken natuurlijk want een titel moet kort en pakkend zijn. We zien vaak titels zoals: ‘Chalet te koop’, of ‘vakantiehuis te koop’. De informatie klopt helemaal, maar het is ook nogal nietszeggend. Bovendien nogal logisch, want wat anders zou je moeten adverteren op RecraHome? Benoem in de titel 1 of 2 relevante kenmerken en je zult zien dat er meer kijkers en dus ook meer reacties komen. Voorbeelden: ‘onderhoudsarm vakantiehuis in bosrijk gebied’, of ‘Chalet met 3 slaapkamers, goed rendement’ of ‘Knusse stacaravan op vakantiepark met zwembad’. Merk je het verschil? Kijk nog een kritisch naar de titel van je advertentie. Vanuit je account kun je altijd alle onderdelen van je advertentie aanpassen. Ook de titel.
Foto’s
De allerbelangrijkste eyecatcher voor je advertentie is de foto die als eerste bij je advertentie te zien is. De foto die jij bij het aanmaken van de advertentie uitgelicht hebt gemaakt. Zorg ervoor dat deze uitgelichte foto echt een goede foto is. Een foto waardoor de kijker die jouw te koop staande vakantiehuis nog nooit eerder heeft gezien direct een goede indruk krijgt. Kies voor een foto met de juiste belichting. Als het mogelijk is, kies dan voor een foto die genomen is in de zomer. Dit geeft bij de kijker meteen een prettige associatie. Bekijk na het plaatsten van je advertentie deze foto nog eens goed. Geeft de door jou gekozen foto echt een goed beeld? Is het goed uitgesneden zodat het plaatje mooi wordt weergegeven? Besteed hier echt even tijd aan en vergroot op deze manier je verkoopkansen.
Oké. Je titel is in orde en je hebt een goede uitgelichte foto gekozen. Er klikt iemand door naar je advertentie. Wat zal hij of zij als eerste gaan doen? Waarschijnlijk zal deze geïnteresseerde direct een goed beeld willen krijgen van het vakantiehuis dat je te koop hebt gezet. Aangezien mensen vooral visueel ingesteld zijn komen de foto’s van je advertentie als eerste aan de beurt. Dat doe je zelf waarschijnlijk ook als je eens een advertentie ziet van een (vakantie-) woning die te koop staat.
We zien vaak advertenties met slechts 4 of 5 foto’s. Dat is echt te weinig. Beter veel foto’s dan te weinig. Maak foto’s van de buitenkant. Niet alleen de voorkant of daar waar de ingang is, maar het liefst op zijn minst 1 foto van elke kant. Doe er ook een aantal overzichtsfoto’s bij, liefst vanuit verschillende invalshoeken, waardoor goed te zien is hoe het vakantiehuis op het perceel staat. Ook het perceel zelf met eventuele attributen zoals een schuurtje, een terras, een mooi aangelegde tuin; alles moet er goed op komen te staan.
Ook het interieur moet goed op de foto worden gezet. Echt minimaal 1 foto van iedere ruimte. Van de belangrijkste ruimte, de kamer, maak je er sowieso meerdere. En we zeggen het nog een keer: zorg voor goede belichting. Verplaats je ook als je de foto’s maakt in diegene die jouw advertentie bekijkt. Een kamer die vol is gezet met grote meubels doet al snel erg klein aan. Doe een stapje extra en haal de grote meubels eruit voor de foto, vervang ze door kleinere of zorg ervoor dat er wat minder meubels staan. Doe de gordijnen open en zorg voor een mooie lichtinval.
Wil jij het echt heel erg goed doen? Laat dan met een drone een foto’s maken van je vakantiehuis zodat de ligging ervan perfect te zien is.
Tekst
Als je het bovenstaande goed hebt gedaan dan gaat degene die echt geïnteresseerd is in jouw vakantiehuis de tekst lezen. Ook hier geldt dat volledigheid belangrijk is. Beschrijf alle ruimtes, de buitenkant, het perceel en alle bijzonderheden. Vergeet ook niet kort iets te zeggen over de locatie of over het park waar je vakantiehuis te koop staat en de omgeving. Geef de afmetingen duidelijk aan net als de staat van het onderhoud. Is er pas (groot) onderhoud geweest? Beschrijf dat duidelijk. Kan de koper het hele jaar gebruik maken van het vakantiehuis? Of is permanente bewoning zelfs toegestaan? Heb je goede rendementen behaald met verhuur? Schrijf het allemaal op.
Zorg ervoor dat je tekst taalkundig klopt. Een enkel type- of taalfoutje is niet erg, maar als je tekst er vol mee staat geeft dat een slordige indruk en dat kan een wat negatieve verwachting ten aanzien van je vakantiehuis geven. Let ook op het gebruik van interpunctie, hoofdletters etc.
Als het vrij veel tekst wordt, gebruik dan witregels en titels per alinea zoals in deze tekst. Dat komt de leesbaarheid ten goede. Tip: ook al is je taalbeheersing goed, veel mensen zijn vaak ‘blind’ voor fouten in de eigen tekst. Laat je tekst altijd even controleren door iemand anders.
Volledigheid
Nu ben je bijna klaar. Je hebt vast al gezien dat je hier bij RecraHome een hele lijst aan kenmerken kunt aanvinken. Doe dit zorgvuldig. En als je alle relevante kenmerken hebt aangevinkt gebruik dit dan als geheugensteuntje en kijk nog eens naar de tekst. Heb je alle elementen die je hebt aangevinkt ook goed omschreven in de tekst? En zijn ze te zien op de foto’s? Vind je deze lijst niet compleet? Laat het ons weten en we pakken het op. Heb je ook de afmetingen van het perceel en de oppervlakte van je vakantiehuis ingevuld op de daarvoor bestemde plekken? Wees echt zo compleet mogelijk.
Ziezo. Nu ben je klaar. En denk je later dat je advertentie nog beter kan? Welk onderdeel dan ook? Vanuit je account kun je het altijd aanpassen en perfectioneren. Tip: Als het aantal reacties tegenvalt of de juiste koper dient zich gedurende langere tijd nog niet aan, verander dan sowieso van tijd tot tijd de titel en de uitgelichte foto. Dan valt jouw vakantiehuis weer even extra op.
Veel succes!